Verdienmodel
Een verdienmodel: wat is het?Een verdienmodel beschrijft grof gezegd de manier waarop een onderneming geld verdient. De winst die het verdienmodel oplevert is het resultaat van verkregen inkomsten minus gemaakte kosten. Het verdienmodel moet beschreven staan in het businessplan van een bedrijf.
Verdienmodellen concreetEen ondernemer kan bij een bedrijfsmodel kiezen uit verschillende concrete verdienmodellen.
Voorbeeld: een leverancier van software kan op de volgende manieren met zijn klanten afrekenen:
. per geleverd pakket
. per gebruiksduur
. het pakket gratis weggeven en de verdiensten zoeken in advies of reclame.
. Met een technisch identiek product zijn er dus verschillende mogelijkheden om geld te verdienen.
Verdienmodellen: regelmatig aanpassenElk verdienmodel biedt zijn eigen, unieke kansen. Dat komt doordat elk verdienmodel een bepaald klantsegment aanspreekt. Vanwege de continu veranderende markt is het voor bedrijven dan ook nodig om het verdienmodel regelmatig aan te passen.
Verschillende verdienmodellen binnen een bedrijfBinnen ondernemingen kunnen verschillende verdienmodellen naast elkaar bestaan. Reden is dat veel ondernemingen verschillende typen producten en diensten op de markt aanbieden.
Meta-verdienmodellenEr bestaan verschillende meta-verdienmodellen.
Voorbeelden zijn:
. het aanbieden van persoonlijke diensten
. het aanbieden van diensten in de vorm van abonnementen
. het - deels - aanbieden van gratis of goedkope producten en vervolgens geld verdienen met duurdere producten die noodzakelijk zijn om de goedkopere producten te gebruiken.
. het inkopen en verkopen van producten
. het zelf ontwikkelen, vervaardigen en verkopen van deze producten
. het zelf ontwikkelen en vervaardigen van producten en deze door andere marktpartijen laten verkopen.
Verdienmodellen voortdurend onder drukHet is een gegeven dat traditionele verdienmodellen voortdurend onder druk staan. De voortschrijdende technologie en de nieuwe concurrentie die daar het gevolg van zijn, is een van de oorzaken daarvoor.
Zowel bestaande bedrijven die hun verdienmodel willen aanpassen als start-ups die een nieuw verdienmodel willen uitwerken, gebruiken een businessplan om hun verdienmodel te beschrijven.
|
|